2013. május 18., szombat

Édesburgonya-saláta mandulasajttal

 Fényképezte: Sarudi Detti

A mandulasajt jóbarátom:-) Zöldfűszeres túróra emlékeztet az íze. Saláták mellé vagy aszalt kenyérre kenve nagyon finom csemege.

Hozzávalók:
- 20 dkg blansírozott mandula (vagy héjas, de akkor bajlódni kell a héj lehúzásával) egy éjszakára beáztatva, hogy az enzimek feléledjenek benne. (én az előkészületek során a negyedét felfalom, mert sokkal finomabb mint szárazon, esetleg ezt érdemes belekalkulálni)
- 1 csokor petrezselyem vagy bármilyen zöldfűszer
- 1 gerezd fokhagyma
- só és fűszerek ízlés szerint
- 1 ek. útifűmaghéj
- 1 ek. sörélesztőpehely (ez elhagyható, kicsit habosabb, erjedtebb állaga lesz tőle, én jobban szeretem vele mint nélküle)

A mandulát előbb kevés vízzel, majd a többi hozzávalóval összeturmixolom. Hozzáadom az apróra vágott zöldfűszert. Szilikonformákba töltöm őket vagy egy muffintepsit kibélelek folpackkal és abba halmozom a krémet, így majd könnyedén ki tudom emelni belőle. Egy éjszakára hűtőbe teszem dermedni. Bármilyen zöldfűszerrel ízesíthető, én készítettem már magyarosan (pirospaprikával), kaprosan, apróra vágott aszalt paradicsommal- bazsalikommal - mindenhogyan nagyon finom.
 

Édesburgonya-saláta:
Hozzávalók 2 személyre:
- 1/2 édesburgonya
- néhány levél mángold
- 3-4 aszalt paradicsom
- 2 paradicsom
- csipet só, olívaolaj, citromlé

Az édesburgonyát nyersen lereszelem, a többi hozzávalót összevágom és összeforgatom.

Lenmagos-sárgarépás kréker:
Hozzávalók:
- 1 sárgarépa
- 1 kis fej lilahagyma
- 1 csokor petrezselyem
- fűszerek ízlés szerint (nekem só, bors, pirospaprika)
- 1 ek. olívaolaj
- annyi víz, amennyitől gyúrható lesz a massza
- 1 csésze napraforgómag és 2 csésze lenmag kávédarálón megőrölve
- a díszítéshez lenmag egészben

A hozzávalókat összeturmixolom, majd sütőpapírra simítom és lenmaggal megszórom. Ha egy másik sütőpapírt ráterítek és sodrófával kinyújtom, egyenletesebb és vékonyabb lesz. Aszalógépben vagy hőlégkeveréses sütőben 42 celsius fokon kb. 8 órán át aszalom. Félidőben megfordítom. Remek kenyérpótlék.

Az édesburgonya Földünk egyik legtáplálóbb zöldsége. 
Jelentős a béta-karotin tartalma (napi szükségletünk négyszeresét tartalmazza). Kiváló C, E és B6-vitaminforrás. Gazdag mangánban, amely segíti a normális vércukorszint megőrzését, valamint a pajzsmirigyműködés optimális szinten tartását. A mangán mellett még valamennyi rezet, kalciumot, káliumot és vasat is tartalmaz.
Rostokban is gazdag, mely azért fontos, hogy a bélfalakról leoldja a rárakódott szennyeződéseket.
Az édesburgonya poliszacharidokból épül fel, így olyan energiát nyújt, amely fokozatosan és állandó ütemben szabadul fel.
Cukorbetegek is fogyaszthatják, mivel stabilizálja a vércukorszintet és csökkenti az inzulin rezisztenciát.

2 megjegyzés:

  1. Kedves Barbi,


    végleg és menthetetlenül elköteleződtem.


    ma reggelre beázott a mandula, s eszembe jutott a diótejed, meg az, hogy akkor mandulatej is van.

    így először kevés vízzel magában leturmixoltam a mandulát, amjd kicsöpögtettem, s utána fűszereztem be.


    namármost az történt, hogy lett fél deci mandulatejem (tényleg csak kevés vízzel turmixoltam) ÉS EGY PILLANATRA MEGÁLLT A VILÁG :):)

    hát mert ez olyan finom...de olyan finom.....


    és utána meg már "csak" ráadásként jött a mandulasajt, ami persze most a hűtőben várja jobb sorát, de azért belekóstoltam, hááááááát....

    eddig is minden nagyon finom volt Nálad, de ahogyan talán neked is van kedvenced, úgy nekem a mandulasajt a mindentvisz

    VálaszTörlés
  2. Kata:)
    nagyon örülök a boldogságodnak, a mandulatej valóban mennyei ital:) sokkal édesebb mint a dióból készült. lehet játszani a magokkal, a kesu is biztosan nagyon finom tejnek és sajtnak is - majd jól ki is próbálom és posztolom az eredményt:)
    a mandulasajt pedig sós kategóriában nálam is a "mindentvisz":)
    puszi

    VálaszTörlés